Inteligentne technologie

PESA zaprezentowała pierwszą polską lokomotywę na wodór

24 września 2021

Podczas trwających obecnie targów kolejowych TRAKO 2021, które cieszą się dużą liczbą odwiedzających, firma PESA zaprezentowała pierwszą polską wodorową lokomotywę manewrową. Pojazd powstał na bazie lokomotywy SM42, która po modernizacji zyskała nie tylko bezemisyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd. W związku z realizowaną strategią ORLEN2030 koncern paliwowy planuje zakup takiej jednostki.

Wodorowa lokomotywa manewrowa może obsłużyć tabor o wadze 3,2 tys. ton. Dobowe zapotrzebowanie na wodór mieści się w granicach 170 kg. Pojazd został wyposażony w dwa symetryczne punkty ładowania, co pozwoli na szybsze napełnianie zbiorników, oraz dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW na jednostkę. W roli napędu zastosowano cztery silniki trakcyjne o mocy 180 kW na jednostkę i zestaw baterii trakcyjnych typu LTO o pojemności 167,6 kWh.

Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie pojazdem w czasie ustawiania składów, oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. PKN ORLEN pracuje ponadto nad układem tankowania przeznaczonym dla tej lokomotywy. Jest to pierwszy tego typu pojazd zbudowany w Europie i zaledwie druga taka konstrukcja na świecie, zaraz za Chinami.

Źródło: automatykab2b.pl