Inteligentne technologie

Narzędzia IT wsparciem w szybkiej reakcji na zmianę

20 stycznia 2021

Cyfrowa transformacja i biznesowe turbulencje w dobie pandemii.

Technologiczny rozwój wciąż przyspiesza – rozwiązania, które kiedyś wykorzystywane były z powodzeniem przez wiele lat, dziś już nawet po kilkunastu miesiącach mogą okazać się ślepą uliczką i blokować nasz rozwój w wypadku nagłej zmiany okoliczności. Pandemia tylko wzmocniła tę tendencję.

Podejście do procesów biznesowych, obsługi produkcji, planowania, kontaktów z klientami czy chociażby zwykłej pracy biurowej jest definiowane na nowo, zaś programy, z których dziś korzystamy, mogą wkrótce okazać się niewystarczające.

Z kolei konsument, przyzwyczajony do zindywidualizowanych produktów, wymaga ich dostawy niemal „na wczoraj”, oczywiście w coraz nowszych wersjach, co wpływa na maksymalne skrócenie ich cyklu życia. W obliczu tych wyzwań produkcja musi tworzyć technologiczną nadbudowę w postaci zautomatyzowanych systemów ERP, a także cyfrową kulturę organizacyjną, pozwalającą konkurować nie tylko czasem dostaw, ale przede wszystkim modelem biznesowym.

 

Systemy IT w służbie celom biznesowym i na ratunek w trudnych czasach

Odpowiednio dobrane narzędzia IT mogą bowiem nie tylko stać się elementami przewagi konkurencyjnej i pozytywnie wpływać na budowanie satysfakcji klienta, lecz również umożliwiać szybsze wprowadzanie koniecznych zmian oraz zmniejszyć negatywne skutki trudnej sytuacji na rynku, zwiększając tym samym komfort prowadzenia firmy.

Miarą dojrzałości technologicznej przedsiębiorstwa będzie więc nie sama obecność systemu ERP, lecz stopień jego zaawansowania, dostępność integracji (wewnętrznych oraz zewnętrznych), a także zautomatyzowanych raportów i systemów do modelowania procesów (BPM). Pozwala to na robotyzację wielu obszarów oraz na adaptację rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję.

Im więcej mamy zautomatyzowanych procesów w przedsiębiorstwie, tym łatwiej możemy zapewnić  ciągłość biznesową, a reakcja na zmianę tendencji jest szybsza, zaś ryzyko, że czynnik ludzki zawiedzie (np. przez konieczność kwarantanny), maleje – zauważa wiceprezes firmy Mindbox SA, Piotr Krzysztoporski. McKinsey[1] przewiduje z kolei, że do 2030 r. zautomatyzowanych zostać może nawet 40 proc. działań.

 

Cechy nowoczesnych systemów ERP

Automatyzacja, efektywne i atrakcyjne interfejsy, łatwy dostęp do danych dzięki funkcji drill around, pełna mobilność, konfiguratory produktu odpowiadające na potrzebę zindywidualizowanych zamówień, dynamiczne raporty dostępne z poziomu kokpitu, a także otwarta architektura i wbudowane narzędzia integracji to tylko niektóre funkcje współczesnych systemów do zarządzania przedsiębiorstwem.

ERP zgodny z duchem czasu przede wszystkim na bieżąco umożliwia użytkownikowi wprowadzanie zmian czy upraszczanie widoku. Rzetelna firma wdrażająca IT powinna zaś służyć wsparciem w konfiguracji, tak aby dostępne narzędzia stanowiły wsparcie, a nie ograniczenie.

[1] https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/ai-automation-and-the-future-of-work-ten-things-to-solve-for#


Artykuł ukazał się w nr 6(30) grudzień 2020-styczeń 2021 czasopisma „Production Manager”.

Więcej interesujących treści w naszym najnowszym wydaniu. Dołącz do klubu naszych prenumeratorów ▶ http://www.production-manager.pl/prenumerata/