Zarządzanie

Team building daje korzyści firmie

23 września 2019

Radość z wykonywanej pracy opłaca się wszystkim. Pracownikowi, managerom, pracodawcy. Zadowoleni pracownicy są o ponad 43 proc. bardziej produktywni, o 86 proc. bardziej kreatywni oraz generują aż do 61 proc. mniejszą rotację. Firmy z zaangażowanymi pracownikami osiągają do 2,5 razy więcej dochodu niż konkurenci, których pracownicy mają niski poziom zaangażowania. Każda firma może osiągnąć taki efekt. W jaki sposób? Rozwiązaniem jest team building. 

Polak – za mało zaangażowany?

Wyniki badań przeprowadzonych przez Aon Hewitt pokazują, że w naszym kraju poziom zaangażowania pracowników wyniósł w 2017 roku jedynie 48 proc. Dla porównania – w Europie wskaźnik ten wynosi 62 proc., a globalnie 63 proc. Dodatkowo pozycja pracownika umocni się jeszcze bardziej, gdyż stopa bezrobocia znów spadła. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w lipcu tego roku wyniosła 5,2 proc. – to o jedną dziesiątą mniej niż w czerwcu. Wykwalifikowany i lojalny pracownik jest zatem na wagę złota. Z punktu widzenia pracodawcy lub managera, jest to zatem idealny moment, by zacząć budować silny, zgrany zespół, który z sukcesem będzie osiągać cele przedsiębiorstwa.

Team building środkiem do zwiększenia efektywności

Warto podkreślić, że team building nie jest typową integracją, mimo że zawiera jej elementy. To narzędzie pracy nad zespołem, które pozwala wyposażyć członków w odpowiednie kompetencje wspierające efektywność. Dlaczego jest to tak istotne? Pomaga ludziom dowiedzieć się więcej o sobie, docenić podobieństwa i różnice, lepiej zrozumieć swoje role i rozwinąć umiejętności efektywniejszej współpracy. Dzięki temu praca w zespole jest „bardziej ludzka”.

– Wszystkie formy team buildingu, w tym imprezy firmowe lub wyjazdy stanowić mogą rodzaj benefitu, który oprócz warunków finansowych może stać się kluczowym czynnikiem przywiązującym pracownika do organizacji i zmniejszającym rotację – tłumaczy Joanna Hoc-Kopiej, ekspertka Dworu Korona Karkonoszy.

Coraz więcej pracodawców ma tego świadomość – wartość inwestycji w świadczenia pozapłacowe, które pomagają zdobyć i utrzymać pracowników, wzrosła prawie do 12,2 miliarda złotych (czyli o prawie miliard w porównaniu do roku 2018). Te liczby mówią same za siebie.

A może wyjazd firmowy?

Na rynku istnieje wiele rodzajów propozycji mających na celu budowanie zespołu. Jednym z nich jest zorganizowanie wyjazdu firmowego poza miasto, z dala od miejsca pracy. Zalety? Pracownicy będą mieli okazję poznać się od innej strony, w nowym środowisku, „bez krawata”. Warto jednak dostosować aktywność do rodzaju uczestników, którzy mają w niej brać udział.

– Każda impreza firmowa powinna być „szyta na miarę” – tłumaczy Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy. – Wynika to z różnorodności branż, wieku pracowników, czy funkcjonującą wewnątrz kulturą organizacyjną. Dlatego warto poszukać miejsc, w których będzie możliwość wyboru różnorodnych form spędzania czasu wolnego – od przeprowadzenia krótkiego szkolenia, przez organizację zajęć typowo z team buildingu, aż po wspólną aktywność sportową. Dobrym pomysłem jest także skorzystanie z atrakcji wynikających z położenia miejsca, w którym przebywać będą uczestnicy – dodaje ekspertka Dworu Korona Karkonoszy.

źródło: Commplace