Automatyka i robotyka

Drony przyszłością gospodarki

11 września 2019

Prawo, technologie i przyjazne warunki dla projektów demonstracyjnych stwarzają nowe możliwości wykorzystania dronów. Samorządy, przedsiębiorstwa i instytucje chętnie przyswajają nowe rozwiązania i współpracują przy tworzeniu standardów, które są potrzebne do bezpiecznego korzystania z technologii bezzałogowych.

Dzięki projektom demonstracyjnym, rozwiązania przetestowane w jednym miejscu mogą być wdrażane na terenie całego kraju. Takie wnioski płynęły z konferencji „DRONY – Prawo, Technologia, Usługi”, która odbyła się 29 sierpnia 2019 r. w Katowicach. Konferencja zgromadziła przedstawicieli rządu, samorządów, naukowców, służb mundurowych oraz przedsiębiorców działających w branży bezzałogowych statków powietrznych (BSP).

– Przełomowe technologie wypracowane w świecie lotniczym z niespotykaną wcześniej intensywnością przenikają do wielu dziedzin życia. Dowodzi to, że lotnictwo nie jest dziedziną hermetyczną, ale ma wiele do zaoferowania całej gospodarce. Cieszę się, że dzięki zintegrowanym wysiłkom tak wielu instytucji, polskich podmiotów ma możliwość znalezienia się w światowej forpoczcie wdrażających rozwiązania autonomiczne, jednocześnie realizujących koncepcję Przemysłu 4.0, czy nawet Przemysłu 5.0  –  powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.

Konferencja była także okazją, aby podsumować pierwszy rok działalności Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD), realizowanego w ramach Programu SOR Żwirko i Wigura. Z inicjatywą utworzenia demonstratora wyszli: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

– Kiedy niespełna rok temu stanęliśmy przed możliwością współtworzenia demonstratora, nawet przez chwilę nie miałem wątpliwości, że jest to inicjatywa, w którą warto się włączyć. Pierwszy rok działalności pozwolił nam na przeprowadzenie praktycznych testów, jak np. kontrole zanieczyszczenia powietrza przy użyciu dronów. Na tej podstawie powstają rekomendacje, z których skorzystają samorządy w całym kraju. Kolejnym krokiem jest udostępnienie obszarów do prowadzenia testów rozwiązań technologicznych wykorzystujących loty automatyczne, co pozwoli nam tworzyć nowe, dojrzałe usługi. Mamy ambicje, aby Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia stała się swoistą „doliną dronową”. Jestem przekonany, że rozwiązania wypracowane u nas, będą z powodzeniem kopiowane na arenie ogólnopolskiej, a nawet międzynarodowej – zaznaczył przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

O bezpieczeństwo wykonywania operacji przy użyciu BSP zadba Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która pracuje nad autorskim systemem UTM (Unmanned Traffic Management).

– Wdrożenie operacyjne koncepcji PansaUTM przeniesie nas do ścisłej światowej czołówki w zakresie nowoczesnego, scyfryzowanego środowiska operacyjnego przyjaznego operatorom BSP. Prace nad rozwiązaniem są już ukończone, aktualnie trwają intensywne testy rozwiązań technicznych i systemu oraz tworzona jest odpowiednia dokumentacja – powiedział prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski.

Aby jednak wszystkie te rozwiązania technologiczne mogły zaistnieć, konieczne są również zmiany w prawie. Nad tym czuwa Urząd Lotnictwa Cywilnego, który dostosowuje polskie przepisy do unijnych rozporządzeń.

– Dzięki naszym dotychczasowym doświadczeniom w regulacji i nadzorze nad lotnictwem bezzałogowym, wdrożenie nowego prawa unijnego, które wejdzie w życie w połowie 2020 r. nastąpi w bezpieczny i zrównoważony sposób. Pozwoli ono również na wykorzystanie potencjału, jaki drzemie w technologiach bezzałogowych w jeszcze większym stopniu niż miało to miejsce dotychczas. Nowe prawo da nam sporą elastyczność w podejściu dronów, a to bardzo istotne w przypadku tak nowej i szybko rozwijającej się technologii – powiedział wiceprezes ds. standardów lotniczych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Michał Witkowski.

Konferencja w Katowicach była także okazją do przeprowadzenia warsztatów tematycznych, podczas których mówiono o nowych sposobach wykorzystania dronów i standardach.

– Pierwsze projekty realizowane w ramach Programu CEDD potwierdzają bardzo duży zasięg oddziaływania korzyści, jakie one ze sobą niosą. Program umożliwia prawodawcy możliwość innowacyjnego podejścia do współpracy z interesariuszami programu dronowego i procesu regulacyjnego. To konieczność w przypadku dziedziny, która tworzy nowy wymiar gospodarki, integrujący tak wiele technologii i z których korzysta tak wiele podmiotów –  powiedziała pełnomocnik ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych i Programu CEDD Małgorzata Darowska.

Podczas konferencji w stolicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podpisano także porozumienie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia SA, który będzie współpracować z CEDD w obszarze ochrony infrastruktury krytycznej.

– Bezpieczeństwo jest kluczowym elementem transportu morskiego i w szczególny sposób dotyczy to działalności portów. Technologia bezzałogowych statków powietrznych rozwija się bardzo dynamicznie, zmierzając do autonomicznego transportu pasażerskiego i handlowego. To również nowe, coraz bardziej ekologiczne środki transportu i poprawa procesów logistycznych, co wpływa na poprawę środowiska. Wprowadzając system Antydron na terenie Portu Gdynia, wypracowujemy rozwiązania służące do zarządzania przestrzenią powietrzną w obrębie infrastruktury krytycznej, co może posłużyć do stworzenia dobrych praktyk dla innych firm i instytucji – powiedział prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA Adam Meller.

Podczas konferencji rektor Politechniki Śląskiej, prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk podpisał list intencyjny o współpracy z GZM w związku z Programem CEDD. Chodzi m.in. o promowanie prac naukowych Politechniki w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych, zaangażowanie kadry naukowej w działania Programu w roli eksperckiej,  wsparcie w zakresie prowadzenie testów technologii i usług.

Wartość rynku dronów wyniesie 3,26 mld zł do 2026 r., natomiast korzyści pośrednie, jakie przyniesie integracja dronów i gospodarki, mogą wynieść nawet 576 mld zł. Tak wynika z Białej Księgi Rynku Bezzałogowych Statków Powietrznych, którą opracowało Ministerstwo Infrastruktury wraz z Polskim Instytutem Ekonomicznym.

źródło: Ministerstwo Infrastruktury