Relacje

ITM 2019 – arena światowych trendów w przemyśle

14 czerwca 2019

Po czterech intensywnych dniach targi ITM Industry Europe, Modernlog, 3D Solutions, Subcontracting dobiegły końca. To była udana edycja z kolejnymi pobitymi rekordami. Swoją flagową ofertę zaprezentowało blisko 1000 wystawców z kraju i z zagranicy. Efektownie zaaranżowane stoiska zajęły aż 26500 m kw. Ekspozycja nowoczesnych maszyn, robotów i specjalistycznych urządzeń przyciągnęła  do Poznania 18573 zwiedzających profesjonalistów.

W trakcie bloku targów ITM Industry Europe 2019, trwających od 4 do 7 czerwca br. można było śledzić najnowsze trendy w przemyśle, logistyce, druku 3D, kooperacji i branży BHP. Zwiedzający odkrywali potencjał nowoczesnych produktów. Było głośno, inspirująco, ale przede wszystkim biznesowo.

– Nasz dealer, firma Polteknik, przyjeżdża do Poznania co roku od początku targów, a my jako Mitsubishi – odkąd jesteśmy w Europie, czyli od 2013 r. Obserwujemy, że targi się powiększają. Klienci korzystają z tego, że każda firma zapewnia tu obecność handlowców. Jednak same targi to już inne wydarzenie niż kiedyś – nie służą już sprzedaży, ale prezentacji nowych produktów. Dużo łatwiej jest dziś dotrzeć do klienta końcowego, a klientom dużo łatwiej dotrzeć do producenta, ponieważ wszystko można znaleźć w internecie. Do targów więc trzeba podchodzić inaczej, ale trzeba na nich być. Obecność tutaj to konieczność – w tych kilka zdaniach Tomasz Słoboda, sales manager CEE Central & East Europe w Mitsubishi Electric zawarł cały potencjał targów ITM.

Jak co roku wystawcy prześcigali się w kreatywności aranżując swoje stoiska. Najlepsze nagrodzono statuetkami Acanthus Aureus. Łącznie uhonorowano szesnaście stoisk na targach ITM, a jedna z nagród trafiła do firmy Europa Systems – wystawcy Modernlog.

– Bardzo się cieszymy, że ta nagroda została właśnie nam przyznana, ponieważ w tym roku  konkurencja na Modernlog była bardzo duża. Nasze stoisko pod hasłem Innovation for intralogistics ma za zadanie pokazać  strategię marketingową Europa Systems. Ideą jest prezentacja najnowszych technologii w intralogistyce. Cieszymy się, że zarówno Modernlog jak ITM rośnie, widać to w liczbie wystawców i zwiedzających – mówiła Ilona Miziewicz-Groszczyk, Marketing and Business Development  Director z Europa Systems.

Warto było wypatrywać także siedemnastu produktów nagrodzonych prestiżowym Złotym Medalem MTP oraz kilkudziesięciu nowości całego bloku czerwcowych targów.

Smart trendy na ITM

Targi ITM Industry Europe przyciągają do Poznania profesjonalistów, którym zależy na poznaniu najlepszej oferty rynkowej maszyn, innowacyjnych rozwiązań z zakresu Przemysłu 4.0 czy Smart Factory. Nie dziwi zatem fakt, że tłumy zwiedzających przemierzały cały teren ekspozycji  zlokalizowanej w pawilonach Międzynarodowych Targów Poznańskich. Gdzie, jak nie na targach ITM szukać najnowszych trendów czy najważniejszych informacji z dziedziny Industry 4.0?

– Na pewno nie wyobrażamy sobie, żeby nie być tutaj. To zawsze doskonała promocja naszej firmy i naszych produktów, a szczególnie nowości. ITM to dla nas numer jeden i regularnie tu przyjeżdżamy. Jeżeli firma chce być rozpoznawalna i liczyć się na rynku, musi bezwzględnie uczestniczyć w tych targach – tak o obecności na targach ITM opowiada Paweł Matejczyk, szef Działu Sprzedaży w firmie Stigal. – Rozmowy biznesowe trwają non-stop, to właściwie jeden z głównych elementów naszej pracy na targach. Niektórzy zwiedzający przychodzą, żeby poznać naszą markę, zobaczyć, czym się zajmujemy, ale przychodzą też klienci, którzy już są na etapie wyboru maszyny. Chcą zobaczyć prezentację cięcia na żywo, omówić kwestie techniczne, dopasować konfigurację maszyny do potrzeb ich zakładów produkcyjnych i podpisać zamówienie – dodaje Matejczyk.

Mocny akcent  bloku targów ITM Industry Europe, Subcontracting, Modernlog, 3D Solutions i Salonu Bezpieczeństwo Pracy w Przemyśle położony został również na ciekawy program wydarzeń towarzyszących – każdy profesjonalista, odwiedzający targi mógł znaleźć coś dla siebie.

Nowa odsłona targów ITM

Targi ITM 2019 zmieniły identyfikację wizualną  – od pierwszego dnia targów ich pełna nazwa brzmi ITM Industry Europe, a nowy logotyp miał na otwarciu oficjalną premierę.  Nowa szata graficzna wraz z rozbudowanym przesłaniem zdecydowanie umocni pozycję targów ITM jako największych i najbardziej prestiżowych targów przemysłowych w tej części Europy oraz pozwoli zachować świeżość w dynamicznie zmieniającym się rynku.

– Stworzona przed kilkoma laty nazwa ITM – Innowacje Technologie Maszyny –  nie utraciła swojej świeżości, ponieważ, jak pokazuje rynek, te poszukiwania nowości, nowych technologii znajdują dzisiaj odzwierciedlenie w nazwie Industry 4.0 czy inteligentna produkcja – tak w swoim przemówieniu zasygnalizował zmianę Tomasz Kobierski, wiceprezes Zarządu Grupy MTP. – Taka jest też właśnie tegoroczna edycja, która zachęciła do udziału blisko tysiąc wystawców, którzy zajęli prawie cały teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. Bardzo wielu gości przyjeżdża do nas z zagranicy, stąd też nowa nazwa ITM Industry Europe, bo jako Targi Poznańskie i Grupa MTP mamy nadzieję, że wspomniane wydarzenie stanie się jednym z najważniejszych w Europie. Tak dzisiaj oceniamy potencjał polskiej gospodarki.

ITM pod znakiem paneli dyskusyjnych

Jednym z wydarzeń towarzyszących tegorocznym targom ITM Industry Europe 2019, był cykl paneli dyskusyjnych o przemyśle MM Speakers Corner, zorganizowany przez redakcję „MM Magazynu Przemysłowego”.  W tym roku MM Speakers Corner został podzielony na cztery panele tematyczne. Pierwszy to „Globalizacja przemysłu”, drugi – „Instrumenty wsparcia Przemysłu 4.0”, trzeci – „Najnowsze trendy technologiczne w przemyśle” i czwarty – „Organizacja i zarządzanie w przemyśle”. W dyskusjach wzięli udział doświadczeni specjaliści – menedżerowie wiodących producentów i dystrybutorów działających na polskim rynku którzy podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniami w kwestiach kluczowych dla naszego przemysłu.

Równie ciekawym przedsięwzięciem okazała się być  konferencja „Czwarta rewolucja w polskich fabrykach – aktualny stan i oczekiwania” przygotowana dziś przez Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową AHK Polska oraz Grupę MTP. Prelegentami byli Jarosław Gracel – Członek Zarządu oraz Dyrektor ds. Przemysłu 4.0 firmy ASTOR, a także Katarzyna Nosalska z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, jednocześnie Członek Zarządu Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości. W swoich wystąpieniach poruszyli temat wyzwań, które stoją przed polskimi fabrykami. W sposób szczególny skupili się na tym, dlaczego przemysł przyszłości jest szansą dla rodzimych inwestorów. Z kolei w panelu „Okiem Praktyków” głos zabrali: Przemysław Wlazeł (STILL), Andrzej Janiszewski (TRUMPF), Anna Szczeblewska (PwC), Cezary Tadej (VOLKSWAGEN) oraz Tomasz Nowak (KUKA), którzy podkreślali, że rozwój przemysłu to nie tylko roboty i automatyzacja. Odnieśli się również do tezy, że Industry 4.0 nie widać gołym okiem, ale ta zmiana w polskim przemyśle następuje, głównie za sprawą Internet of Things oraz cyfrowych bliźniaków.

W programie wydarzeń warto było zwrócić uwagę na wykłady i pokazy związane z obróbką powierzchni i malowania proszkowego czy na mokro w ramach Poligonu Lakierniczego, na które zapraszało czasopismo „Lakiernictwo Przemysłowe”. Sporym zainteresowaniem cieszyły się również warsztaty zorganizowane przez Mitsubishi Electric pt. ”Pierwsze kroki ze sterowaniem CNC Mitsubishi Electric” oraz prelekcja „Akademia Natryskiwania Cieplnego” przygotowana przez Laboratorium Spawalnictwa na Wydziale Budowy Maszyn i Zarządzania Politechniki Poznańskiej.

Biznesowe Centrum Spotkań

Celem targów Subcontracting było pokazanie potencjału firm działających w przemyśle. Swoje możliwości w pawilonie siódmym zaprezentowali oferenci usług podwykonawczych z kraju i z zagranicy. Poprzez udział w targach Subcontracting wystawcy nawiązali nowe kontakty biznesowe, zyskali cenne doświadczenia oraz mogli poszerzyć wiedzę z zakresu rozwoju branży.

Klaster Obróbki Metali – Krajowy Klaster Kluczowy, jako partner merytoryczny targów Subcontracting mocno zaakcentował swoją obecność na czerwcowym wydarzeniu, zaangażował się także w organizację dyskusji w ramach strefy Smart Factory. Już pierwszego dnia targów Sebastian Rynkiewicz, Janusz Poulakowski, dr Mariusz Citkowski rozmawiali o tym, skąd wziąć 10 mln na promocję międzynarodową. Klastering – egzotyka, czy wymierne korzyści? Promować razem czy osobno? Źródła i możliwości finansowania internacjonalizacji. Doświadczenia europejskie. To główne poruszone tematy. Z kolei 5 czerwca odbyła się prelekcja pt. “Jak w przemyśle rozwijać kompetencje przyszłości?”. Świadomość wyzwań – praktyczna wiedza o 4.0, chaos informacyjny, narzędzia zdobywania kompetencji, współpraca sieciowa – właśnie o tym rozmawiali na scenie w Alei Lipowej Marek Karabowicz – koordynator Grupy Zaawansowanej Współpracy ds. Technologii KOM, Krzysztof Toczydłowski – certyfikowany oficjalny partner Siemens i Intelitek (USA) w Polsce w zakresie kształcenia zawodowego, Robert Orłowski – ekspert KOM.

Rozmowy w parze z kooperacją

W ramach targów Subcontracting odbyły się spotkania matchmakingowe Subcontracting Meetings. Ogromne zainteresowanie, rekordowa ilość spotkań B2B i zadowolenie uczestników dowodzi, że tego typu inicjatywa dla przedstawicieli przemysłu, a przede wszystkim branży podwykonawczej, jest niezwykle potrzebna. Edycję 2019 można podsumować następująco – 353 spotkania dla 138 uczestników z 14 krajów (Belgia, Białoruś, Chiny, Finlandia, Holandia, Litwa, Niemcy, Norwegia, Polska, Szwajcaria, Tajwan, Turcja, Ukraina, Węgry). To dwudniowe międzynarodowe wydarzenie pokazuje, że umówione spotkania kooperacyjne znacznie ułatwiają znalezienie potencjalnych zleceniodawców z Polski i z zagranicy.

Targi Subcontracting dały nam możliwość pojawienia się jako nowa firma w tej branży, po raz pierwszy skorzystaliśmy z tej okazji niezwłocznie aby zaistnieć na rynku i myślę, że był to trafny wybór. Braliśmy udział w spotkaniach b2b, mieliśmy umówionych ich kilkanaście, wszystkie były bardzo pozytywnie przez nas odebrane. Wszyscy nasi rozmówcy bardzo ciepło nas przyjęli, dzięki temu mogliśmy w tej branży inaczej zaistnieć – bardziej spersonalizowanie. Myślę, ze to był dobry moment na to, żeby spotkać się i porozmawiać o możliwościach współpracy z potencjalnymi naszymi klientami – tak spotkania b2b opisuje Jolanta Korzeniewska z firmy Kraft-Box. – Formuła tych spotkań jest bardzo ciekawa, nie tylko maszyny, nie tylko producenci maszyn, duże firmy, korporacje, ale również my – mniejsi wytwórcy i kooperanci jesteśmy w stanie tutaj się pojawić, zaprezentować nasze możliwości.

W biznesie jak na wojnie

Clausewitz powiedział, że wojna jest kontynuacją polityki, tyle, że prowadzoną innymi środkami. To prawda. Tam, gdzie kończą się możliwości dyplomacji, wkracza wojsko. Zmieniają się środki, lecz cel pozostaje – zwycięstwo! Co to ma wspólnego z biznesem? Bardzo wiele! W interesach, jak w polityce – współpracujemy, tworzymy sojusze, osiągamy kompromisy. Kiedy zaś to nie wystarcza, zbroimy się w nowe metody zarządzania, kreujemy strategie zwalczania konkurencji i ruszamy do ataku. Szkolimy kadry, doskonalimy narzędzia, zdobywamy nowe obszary sprzedaży. O tym wszystkim opowiadał pierwszego dnia targów generał Roman Polko w prelekcji pt. „RozGROMić konkurencję. Sprawdzone w boju strategie dowodzenia, motywowania i zwyciężania”. Wystąpienie byłego dowódcy GROMu cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, uczestnicy z zapałem słuchali rad i trafnych uwag wojskowego. Wydarzenie to wspólna inicjatywa targów ITM Industry Europe i Subcontracting oraz Klastra Obróbki Metali – Krajowego Klastra Kluczowego.

Spacer ku innowacjom

Po raz drugi podczas targów ITM zorganizowane zostały ścieżki zwiedzania z przewodnikiem. Oprócz tras o tematyce „Na drodze do Przemysłu 4.0” oraz „Druk 3D w przemyśle” w tym roku przygotowano także trzecią – „Logistyka 4.0”. Trasy zostały opracowane przez Magdalenę Żukowską z Politechniki Poznańskiej, która była zarazem przewodnikiem po ścieżkach. Zwiedzanie trwało ok. dwóch godzin., uczestnicy spacerowali w kameralnych, 20-osobowych grupach, dzięki czemu mieli bezpośredni kontakt z dostawcami najnowszych technologii. Oszczędzali też czas, ponieważ zwiedzali tylko stoiska wybranych firm, których oferta odpowiadała tematyce trasy.

Modernlog, czyli nadchodzi czas logistyki 4.0

Podczas konferencji Smart Warehouse ponad dwustu uczestników dowiedziało się jak usprawnić procesy magazynowe w swoich firmach. Zamiast klasycznych prezentacji zaproponowano dyskusję panelową zapraszając producentów, dostawców i beneficjentów rozwiązań w obszarze automatyki magazynowej oraz przedstawicieli najważniejszych w Polsce wydawnictw branżowych. Dyskutowano o internecie rzeczy i kierunku w jakim zmierza logistyka w tym zakresie. Eksperci podkreślali, że polskie firmy dobrze radzą sobie z dostępnymi zasobami ludzkimi w firmach, ale pracowników zaczyna coraz bardziej brakować. Wskazywali, że idea internetu rzeczy oraz „smart warehouse” może być na ten problem znakomitym rozwiązaniem. Sporo uwagi poświęcono także Technologiom transportu.

Trendy w technologiach transportu wyznacza klient. To on wie najlepiej czego potrzebuje. My jako specjaliści musimy pomóc mu „ubrać” ten pomysł. Tak żeby był niezawodny i wydajny czyli po prostu smart – mówił Mikołaj Ruta z WDX.

Eksperci podkreślali, że systemy składowania skupiają się na szybkości. Jednak kluczowe w rozwoju intralogistyki jest oprogramowanie, zintegrowany system i sterowanie. Dowodzono, że rozwinięty obszar informatyzacji pozwala identyfikować problemy magazynowe zdalnie, co ułatwia utrzymanie płynności łańcucha dostaw. Nie mogło zabraknąć także tematu dotyczącego robotów AGV – nadal stosunkowo nowego trendu w magazynach. Jak dowodzili paneliści zapotrzebowanie na te rozwiązania wciąż rośnie, a rynek rozwija się w szybkim tempie.

Zainteresowani konkretnymi rozwiązaniami i prezentacjami poszczególnych urządzeń mogli je ocenić podczas widowiskowych pokazów Innovations for Logistics Industry. Osnową idei tegorocznego In4Log 2019, były innowacje w logistyce przemysłu, nowoczesnych technikach kompletacji towarów i organizowaniu przepływów wewnętrznych. Ten unikalny model aktywnej prezentacji jest odwzorowaniem krytycznych działań, które zachodzą w obszarze logistyki wewnętrznej. Stąd też nieprzypadkowo w całym procesie uczestniczyło 10 partnerów technologicznych.

3D – od warsztatów i teorii do zwrotu inwestycji

Sporą atrakcją dla zwiedzających targi 3D Solutions były towarzyszące ekspozycji warsztaty. Jak przekonywali eksperci metody bezdotykowe pozwalają na oszczędność czasu, przyśpieszenie procesów, szybszą digitalizację, a dzięki temu sprawniej można wprowadzić produkt na rynek. Kontrola jakości w fabrykach oraz Inżynieria odwrotna w przemyśle – to tematy warsztatów zorganizowanych przez firmę Smarttech.

Średni czas zwrotu zakupu takich urządzeń w przemyśle to od 6 miesięcy do roku, także bardzo szybko. Tutaj siejemy ziarno, pokazujemy jak tak nowoczesny sprzęt może pracę zautomatyzować i usprawnić. Sporo ludzi mówi nam, że po tych warsztatach będą namawiać przełożonych na zakup takiego sprzętu – mówiła Anna Gębarska, Dyrektor Zarządzający firmy Smarttech 3D.

Wszyscy zainteresowani potencjałem druku 3D mogli także uczestniczyć w prezentacji i otwartej sesji konsultingowej przygotowanej przez 3Your Mind. Jak dowodziła prelegentka Kornelia Duczmal aktualnie tylko 0,01% wszystkich tworzonych dóbr jest drukowana w 3D. Z kolei Radosław Fiołek z AMEexpert starał się uzmysłowić, że dobrze jest przekonując do wprowadzenia technologii przyrostowych w firmach produkcyjnych znaleźć w ofercie kilka części, które mogą być w ten sposób wytworzone.

Po pierwsze: bezpieczeństwo!

Bezpieczeństwo i higiena pracy człowieka, nowe przepisy dotyczące kwalifikacji zawodowych oraz psychologia w zarządzaniu kulturą bezpieczeństwa w firmach – te tematy zdominowały program konferencji, wykładów i debat towarzyszących odbywającemu się w cyklu dwuletnim Salonowi Bezpieczeństwo Pracy w Przemyśle. Uczestnicy tłumnie gromadzili się na konferencji Państwowej Inspekcji Pracy i Urzędu Dozoru Technicznego pt.: „Kwalifikacje zawodowe filarem bezpieczeństwa”. Pod lupę zostały wzięte przed ekspertów dodatkowe uprawnienia kwalifikacyjne do obsługi maszyn i urządzeń w świetle ostatnich zmian w prawie.

– Niezależnie od automatyzacji, to najistotniejsze powinno być zmniejszenie ryzyka wypadków. Najważniejszy jest człowiek i jego ochrona. Czasami wystarczy zmiana organizacji pracy, optymalizacja procesów produkcji –  przekonywał Jarosław Filipczak z Safety Group J&J w specjalnie wydzielonej strefie konferencyjnej w pawilonie szóstym na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Jak dowiedzieli się uczestnicy, firmy, które osiągają dobre wyniki w zakresie bezpieczeństwa, również dobrze radzą sobie w biznesie. – Nakłady finansowe na bezpieczeństwo przewyższają znacznie minimalne obligatoryjne koszty związane z BHP – konkludował Paweł Rolewski z SafeStart.

Salonowi towarzyszył także „FIRE DAY – Zostań bohaterem w swojej firmie”, czyli przeciwpożarowe szkolenie zorganizowane przez firmę Safety Group J&J. Mimo iście upalnych temperatur eksperci używali trenażera gaśniczego oraz nowoczesnego sprzętu. Dzięki zastosowaniu „żywego” ognia uczestnicy mogli szkolić się w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.

Przyszłoroczna edycja bloku targów ITM Industry Europe odbędzie się 2-5 czerwca 2020 r. na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.