Automatyzacja procesów transportowych – jeden interfejs z platformą Unifaun

Huta, Polen Thule Group. Photo: André de Loisted

W czym specjalizuje się Unifaun?

 

To szwedzka firma, która w lecie 2014 r. po połączeniu dwóch firm Memnon Networks i Unifaun stała się największym w Europie Północnej graczem w sektorze zarządzania transportem (TA), mając ponad 20-letnie doświadczenie w oferowaniu rozwiązań ułatwiających i usprawniających pracę zarówno nabywców usług transportowych, jak i przewoźników. Za ich pomocą ponad 150 tys. przedsiębiorstw w prawie 80 krajach wysyła codziennie ponad 800 tys. przesyłek. W Polsce, gdzie działamy od 2014 r., mamy kilka tysięcy klientów, którzy głównie wywodzą się z rynku szwedzkiego, ale nie brakuje też z Niemiec, Czech czy Wielkiej Brytanii, nie mówiąc o kilkudziesięciu polskich klientach pozyskanych przez polski oddział.

Czy obie firmy przed połączeniem specjalizowały się w tym samym obszarze działalności?

Memnon Networks powstała w 1997 r. z myślą o zidentyfikowaniu skuteczniejszej metody wsparcia przewoźników w obsłudze przychodzących zleceń transportowych. Pierwszym jej rozwiązaniem, które te procesy wspierało działając w chmurze obliczeniowej, czyli przez przeglądarkę internetową, było DHL Multishipping dedykowane firmie kurierskiej DHL i jest ono używane przez nią do dziś! W następnych latach firma nawiązała podobną współpracę z 18 innymi dużymi podmiotami z tego obszaru rynku, działającymi na obszarze całej Europy, jak DB Schenker, DSV czy Geodis Wilson.

Z kolei początki działalności firmy Unifaun w obszarze transportu wiązały się ze spółkami Diamo i Vendimo BS, które specjalizowały się w tworzeniu rozwiązań IT dotyczących logistyki informacji ułatwiających obsługę listów, przesyłek i towarów. Sama firma Unifaun powstała w maju 2001 r.

Dzięki wieloletniemu wspieraniu szwedzkiego rynku systemów TA obie firmy aktywnie przyczyniły się do osiągnięcia w tym kraju najwyższego na świecie poziomu wykorzystywania elektronicznych systemów danych (EDI). Po ich połączeniu nowa spółka przechodzi tę samą drogę w Norwegii, Polsce i Danii, docelowo chcąc stać się liderem tego rynku w całej Europie.

Jakie są zalety stosowania rozwiązań firmy Unifaun?

Nasze produkty rozwijane są od 20 lat bazując na najlepszych praktykach wynikających ze współpracy z naszymi klientami. Korzystanie z produktu w chmurze zapewnia bardzo dużą elastyczność, szczególnie ważną dla firm, które się rozwijają, wdrażają zmiany, co w obecnych czas jest kluczowe, aby konkurować i przetrwać na rynku. Zaletą wszystkich produktów Unifaun jest ich skalowalność i nowoczesność, o którą stale dbamy oraz prostota w obsłudze. Do tego gwarancja szybkiego uruchomienia produktu i stabilności na najwyższym poziomie. Każdy klient, nawet ten najmniejszy dostaje produkt działający w tej samej chmurze i na tej samej platformie, z której korzystają ci najwięksi.

Co ważne, klient samodzielnie poprzez nasz add-ons (sklep z dodatkami – przyp. red.) może uruchomić dodatkowe moduły do swojego produktu, jak i z wersji podstawowej wykonać jego upgrade do najwyższej klasy Enterprise.

A jeśli wolumen przesyłek rośnie?

Wtedy bardzo się cieszymy, rosnąc wspólnie z klientem. Konkretne korzyści można podać w zależności, o której grupie klientów rozmawiamy: przewoźnikach, kurierach bądź spedycjach, czy też nabywcach usług transportowych, jak e-commerce, produkcja, dystrybucja czy operatorzy 3PL, i od aktualnego poziomu zaawansowania czy też automatyzacji u klienta, ale spróbuję uogólnić.

Załóżmy, że mamy klienta – nabywcę usług transportowych, który korzysta z naszego produktu w sposób manualny poprzez szablony wysyłek, może jeszcze importuje plik *.xls ze zleceniami i z jednej strony wzrasta mu wolumen wysyłek, a z drugiej potrzebuje rezerwować je z kolejnymi przewoźnikami. Nasz produkt można zintegrować z dowolnym systemem klienta typu ERP, WMS, TMS czy platformą e-commerce, z których bardzo popularną jest np. Magento. Nie tak dawno pojawiła się jej wersja 2.0, z którą nasz produkt posiada już gotową wtyczkę Plug&Play.

Przez 20 lat dokonaliśmy ok. 2 000 integracji naszego systemu z różnymi rozwiązaniami takich firm jak SAP (495 integracji), Oracle czy IFS, ale także małych lokalnych firm . Zdobyte doświadczenie pozwoliło nam wypracować własne standardy integracji, które najczęściej są wybierane przez klientów dlatego, że pozwalają rejestrować przesyłki u wszystkich przewoźników, którzy są podłączeni do naszego systemu. Obecnie jest to 130 firm transportowych spiętych za pomocą EDI oraz kilka tysięcy połączonych z nami za pomocą E-mail Bookingu.

Klient, który współpracuję z kilkoma przewoźnikami często ze względu na charakterystykę dostaw, różne kraje, paczki, palety, FTL oraz np. ze względu na wymagania swojego klienta co do zamawiania wskazanej firmy transportowej staje przed ważnymi wyzwaniami i decyzjami np: koniecznością rezerwacji transportów w kilku firmach poprzez kilka różnych portali lub integracji z kilkoma systemami przewoźników, rozsianymi danymi: etykiet i dokumentów transportowe, statusy dostawy, a wszystko to w kilku różnych miejscach w kilku systemach. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście integracja lub uruchomienie jednego z produktów Unifaun.

Co daje taka integracja?

Jeden interfejs z platformą Unifaun i dostęp do wszystkich wpiętych firm transportowych zamiast implementacji kilku interfejsów ich aktualizacji, utrzymania oraz bez wątpienia uniknięcie czasochłonnych i kosztownych modyfikacji systemu ERP czy WMS.

Jeśli do tego dodamy dodatkowe korzyści, które wynikają z naszych modułów dostępnych poprzez system on-line, który my nazywamy „portalem neutralnym”, takich jak: kalkulowanie i porównanie cen za transport zgodnie z umową klienta, obsługa procesu zwrotów oraz wsparcie dla klienta końcowego z jednego miejsca, samodzielne definiowanie raportów, moduł alertowy oraz prowadzenie wewnętrznej giełdy transportowej to integracja z naszą platformą jest zdecydowanie najlepszym możliwym rozwiązaniem.

Z kolei dla firm transportowych jesteśmy dostawcą technologii. Nasze produkty jak booking portal dla klientów, gotowe integracje z systemami klientów czy standardy integracji są nie tylko alternatywnymi rozwiązaniami dla własnych, ale także wybierane są jako standard dla firmy transportowej.

Czy z waszego rozwiązania mogą korzystać firmy każdej wielkości?

Małym firmom, zlecającym nawet kilka transportów dziennie proponujemy rozwiązanie Web TA, które jest dostępne w dwóch wersjach – Base i Professional – w zależności od liczby potrzebnych firm transportowych, z których klient korzysta, konieczności natychmiastowej integracji z jego systemami oraz zapotrzebowania na dodatkowe moduły.

Dużym firmom, które dziennie wysyłają nawet po kilkanaście tysięcy przesyłek proponujemy produkt Enterprise.

Jakieś referencje z Polski?

Na przykład firma Asmet, producent elementów złącznych, takich jak śruby czy nakrętki, która dystrybuuje swój towar tylko na terenie Polski korzystając z firm kurierskich i drobnicowych, specjalizujących się w transporcie na paletach. Asmet zdecydował się na wdrożenie naszego rozwiązania po pierwsze po warsztatach i prezentacji działania naszego produktu u innego naszego klienta – firmy Thule, po drugie po wstępnej rozmowie nt. integracji z ich systemem ERP firmy IFS oraz po weryfikacji dostępnych poprzez Unifaun przewoźników. Kolejnym ważnym elementem był czas dostawy produktu oraz oczywiście koszt.

Kto jest waszym największym konkurentem?

Nie mamy konkurencji bezpośredniej, która oferowałaby w zbliżonym stopniu to, co Unifaun na rynku polskim. Identyfikowałem konkurencję w dostawcach systemów ERP czy WMS, aczkolwiek od pewnego czasu wolą oni z nami współpracować niż konkurować. Myślę, że ważnym czynnikiem były korzyści, jakie wspólnie możemy zagwarantować naszym klientom.

A jak rysują się wasze perspektywy dalszego rozwoju?

W Polsce z roku na rok nasze przychody wzrastają w bardzo szybkim tempie. Jest to możliwe dlatego, że rozpoczęcie z nami współpracy nie jest kosztowne. Nasz model biznesowy w znaczącym stopniu opiera się na opłacie transakcyjnej oraz bardzo niewielkich opłatach za każdą wysłaną przesyłkę przechodzącą przez system, co powoduje, że nasz biznes rośnie wraz z biznesem klienta, z drugiej strony jeśli klient nie korzysta z rozwiązania nie płaci. Mówiąc inaczej, staramy się zachować system WIN-WIN. Naszą silną stroną jest też to, że obsługujemy wszystkie największe firmy kurierskie i transportowe w Polsce oraz w Europie, a nasze ogromne doświadczenie oraz gotowe standardy integracji z systemami klientów pozwalają nam na uruchomienie produktu w ciągu tygodnia co pozwala całkowicie zautomatyzować wysyłkę nawet 50 tys. paczek miesięcznie.

Prowadzimy również rozmowy z firmami transportowymi, kurierskimi w temacie naszych portali klientów na login i hasło, jak i coraz bardziej popularnych portali „otwartych” nazywanych Pay&Ship.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krzysztof Mytnik

Country Manager

Unifaun Polska

Unifaun oferuje innowacyjne rozwiązania IT, które w znaczący sposób upraszczają procedury zarządzania transportem, obniżają koszty i poprawiają jakość procesów biznesowych. Każde z nich jest zawsze dopasowywane do konkretnej specyfiki firmy. Dodatkowo istnieje możliwość łatwego rozbudowania systemu poprzez np. automatyczne uruchomienie dodatkowych modułów, które klient może bezpośrednio zamówić poprzez swój system.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wojciech Tłuścik

DC Manager

Thule

Z Europy na cały świat

Thule to powstała w 1942 r. szwedzka firma, która obecnie jest liderem światowego rynku bagażników rowerowych, bagażników bazowych i boksów dachowych. Dziś zatrudnia ok. 2,2 tys. osób w dziewięciu zakładach produkcyjnych i 35 biurach sprzedaży oferując swoje produkty w 140 krajach. W 2015 r. firma wybudowała własne centrum dystrybucyjne w Polsce w miejscowości Huta Szklana w województwie wielkopolskim, które zastąpiło przedsiębiorstwo 3PL, które do tego momentu obsługiwało transport Thule. Z kolei magazyn zewnętrzny przeniesiono z Niemiec do Holandii. W tym samym czasie zintegrowaliśmy też swój system WMS z systemem firmy Unifaun w celu uproszczenia codziennej pracy dzięki czemu wszystkie informacje mogą być bezpośrednio przekazywane z systemu magazynowego do systemu transportowego. Na nasze życzenie w systemie zostały zdefiniowane pewne „zasady” dotyczące przewoźników, którym zlecane są dostawy. W chwili jej zamawiania przewoźnik dobierany jest w zależności od masy, wielkości, kraju, klienta itp. Paczki o masie do 70 kg są np. obsługiwane zawsze przez tego samego przewoźnika. Niekiedy administrator transportu sam dokonuje aktywnego wyboru przewoźnika, lecz w większości przypadków odbywa się to automatycznie. Wśród spraw, które Thule aktualnie omawia z firmą Unifaun jest moduł kontroli przepływów Inbound, specjalne etykiety dla określonego segmentu klientów oraz zintegrowanie systemu firmy Unifaun z systemem ERP. Nie ulega przy tym wątpliwości, że dzięki rozwiązaniu firmy Unifaun wysyłka produktów Thule do dowolnego kraju na świecie została znacznie uproszczona.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mariusz Król

Dyrektor Zarządzający

Prezes na Europę

Mobile Climate Control

Synergia działania

Mobile Climate Control jest szwedzką spółką z sektora publicznego, produkującą od 1975 r. zaawansowane systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i klimatyzacji do autobusów, ciężarówek i innych pojazdów. Firma ma swoje zakłady produkcyjne w Szwecji, Kanadzie, Chinach, USA, Południowej Afryce, a od 2008 r. nowoczesną fabrykę także w Polsce – w Oławie. Z uwagi na dużą sieć powiązań kooperacyjnych MCC potrzebowało sprawnego i efektywnego systemu do zarządzania transportem i ostatecznie wybór padł na rozwiązanie firmy Unifaun. Wcześniej komunikacja z firmami transportowymi odbywała się głównie za pośrednictwem maili i telefonów, co wiązało się z dużą ilością pracy manualnej, pracy w różnych systemach, rozproszonych w różnych miejscach informacjach o transporcie a co za tym idzie większą możliwością generowania błędów. Wdrożone rozwiązanie Unifaun Enterprise przyczyniło się do zredukowania ilości czasu pracy poświęcanej wysyłkom poprzez zautomatyzowanie procesów, redukcję błędów oraz ustandaryzowanie procesu zleceń transportowych. System pozwala też na automatyczne wyliczanie stawek za transport zgodnych z parametrami zlecenia i wyliczanych zgodnie z umowami z przewoźnikami. Efektywna komunikacja zapewnia błyskawiczną reakcję w przypadku wystąpienia nieprawidłowości procesowych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu wielu funkcjonalności systemu, jak np. event manager i powiadomienia ze statusów transportowych wysyłane do odpowiednich uczestników procesu mailowo z aktywnym linkiem T&T. Dzięki systemowi procesy odbywają się prościej i bardziej intuicyjnie. Widoczne też są wymierne oszczędności czasu, przekładające się na korzyści finansowe, jak również te wynikające z analizy raportów. Już teraz trudno wyobrazić sobie prowadzenie działalności i zarządzanie firmy w obszarze planowania i kontroli transportu bez wsparcia systemu.

Posted by | View Post | View Group