Narodziny Polskiego Lean

Ewoluować jak Toyota

Kazuyoshi Tsuyukusa

W 2009 roku przygotowywałem dla Ministra Zdrowia z Norwegii szkolenie na temat wprowadzenia Systemu Produkcji Toyoty do służby zdrowia i, sprawdzając co się dzieje w tym zakresie w Japonii i na świecie, po raz pierwszy spotkałem się z nazwą „Lean”. W USA znalazłem odgałęzienie metody, które dotyczy usprawniania działania szpitali.

Opisy, z którymi się wówczas zetknąłem, sugerowały, że Lean jest odmianą systemu Toyoty w Stanach Zjednoczonych. Odniosłem wrażenie, że firma współpracuje z działającymi tam konsultantami. Ponieważ chodziło jedynie o sprawdzenie, czy i jak TPS jest stosowane w szpitalach, nie interesowała mnie dokładna definicja Lean. Ponadto szpital Toyoty okazał się być na takim poziomie, że nie trzeba było sięgać po inne modele. W związku z powyższym miałem wrażenie, że „ruch” opiera się na osobach, które przez długie lata pracowały w Toyocie i po przejściu na emeryturę lub po założeniu własnej działalności przekazywały dalej wiedzę zdobytą w firmie. Okazuje się, że moje rozumienie było całkowicie błędne. Jak dotychczas wśród konsultantów Lean nie spotkałem ani jednej osoby z wystarczająco długim, ba, nawet krótkim stażem w Toyocie. Początkowo, nie mając bezpośredniego kontaktu z osobami uczącymi Lean, trudno było mi wyrobić sobie zdanie na ten temat. Ostatnio poznałem kilka i pojawiły się nowe zaskoczenia oraz refleksje. Ponieważ propagatorzy Lean podkreślają relacje metody z Toyotą, można odnieść wrażenie, że oba nurty to to samo. Ostatnio widziałem nawet notatkę prezentującą 10 podstawowych zasad Kaizen zdefiniowanych jako „zasady Lean”. Gdzie podział się amerykański i europejski szacunek do praw autorskich? Jeżeli źródło jest dokładnie znane, to dlaczego się go nie podaje? Bardzo psuje mi to wizerunek Lean.

Kazuyoshi Tsuyukusa

CEO Commelina Int. Obywatel Japonii, w której przebywa od 1980 roku. Absolwent Uniwersytetu Nanzan w Nagoi. Pierwszy Polak zatrudniony przez Toyota Motor Corporation w Japonii. W latach 2000 - 2006 przedstawiciel Toyota Motor Corporation na Polskę oraz Czechy. Odpowiedzialny za powstanie fabryki w Wałbrzychu, pomagał przy budowie zakładu w Jelczu i rozruchu fabryki Toyota Peugeot Citroen Automobile (TPCA) w Kolinie, w Czechach. Rzecznik i osoba kontaktowa dla Ambasad krajów Europejskich w Japonii, odpowiedzialny za organizowanie wizyt przedstawicieli Rządów i Rodzin Królewskich Europy w Toyocie. Miał przyjemność pracować między innymi z Ministrem Zdrowia Norwegii, Ministrem Transportu z Niemiec, Ministrem Spraw Zagranicznych z Polski, Księciem Monako oraz Królem Szwecji.